Bevorder de integratie door de islam de wacht aan te zeggen
In een periode van vijftig jaar heeft de islam zich in Nederland een serieuze aanwezigheid verworven. Velen maken zich daar zorgen over omdat ze kijken naar andere landen waar de islam dominant is geworden. Niet integreren is een van de strategieën van de islam en uitvoerig bepleit door Tariq Ramadan in zijn toonaangevend boek: “Westerse moslims en de toekomst van de islam”. Dat het integratiebeleid mislukt is in Nederland wordt alleen nog maar door Leo Lucassen weersproken. Maar die ziet dan ook de economische participatie zoals door Tariq Ramadan wordt aanbevolen, als teken van integratie.
De onrust in Nederland over de islam vindt nauwelijks weerklank bij de overheden. Er is enig verweer tegen het uitgesproken salafisme, maar daar blijft het bij. Het verweer is niet grondig. De leer waarop salafisten zich beroepen wordt niet weersproken. De groei van het salafisme kan worden gezien als het sterker uiten van de islamitische leer die de onderwerping van de wereld nastreeft. De islam verweert zich met doublespeak. Ze spreekt over de vrede van de islam. Ze bedoelt daarmee de onderwerping aan de islam. Ze spreekt over gerechtigheid en bedoelt daarmee de sharia. De doublespeak is ook een van de aanbevelingen van Tariq Ramadan in een ouder geschrift. Daarin beveelt hij aan om belangrijke en algemeen aanvaarde termen in een samenleving te gebruiken om de islamitische leer te vermommen. Ook dat is een goede strategie. Het dragen van hoofdoekjes wordt aangeprezen als vrije keuze van de vrouw en is daarmee een vorm van feminisme.
Religies zijn ontworpen om orde in de samenleving te scheppen. De Tien Geboden die door Mozes rechtstreeks van god zouden zijn ontvangen, vormen daar een goed voorbeeld van. Een externe almachtige god die je tot de hemel kan toelaten of naar de hel kan verwijzen is voor gelovigen een stevige stok achter de deur om zijn bevelen op te volgen.
Het christendom heeft zich ontworsteld uit zijn barbaarse verleden van inquisitie en koloniale roof. Ze is humaan geworden en voldoet nagenoeg aan alle mensenrechten. Voor de wereldwijde islam is dat nog helemaal niet het geval. De conservatieve salafistische islam groeit nog steeds. De orde die Allah bevolen zou hebben wordt nog steeds krachtig nagestreefd. De aanstichters van de wanorde, zoals die in de koran wordt beschreven, kunnen rekenen op de ernstigste straffen.
Spinoza heeft in zijn ‘Theologisch-politiek traktaat’, maar een paar woorden gewijd aan de islam. Hij beschreef de religie als degene die zijn aanhangers het best onder controle had. Interessant bij Spinoza is zijn visie op de verhouding tussen kerk en staat. Hij pleitte tegen een volledige vrijheid van religie en meende dat de staat toezicht moest houden op religies. Het negentiende hoofdstuk leidt hij in met: “Aangetoond wordt dat het recht betreffende godsdienstzaken geheel en al berust bij de hoogste overheden, en dat de uiterlijke eredienst zich moet voegen naar de vrede in de staat…”. Spinoza baseerde zich hierbij op de bijbel die hij uitstekend kende. Wat hij over de islam gezegd zou hebben, als hij de leer daarvan goed zou hebben gekend, laat zich raden. Spinoza was een fervent verdediger van de scheiding tussen kerk en staat en van de vrijheid van meningsuiting.
Spinoza vertalend naar de huidige tijd, lijkt het me van belang dat de hoogste overheid, volstrekt duidelijk maakt welke aspecten van de islamitische leer en strategieën niet geaccepteerd kunnen worden. De overheid is hierin nog steeds volstrekt onduidelijk en laat die onduidelijkheden bestaan door moskeeën te bezoeken. Natuurlijk zeggen de daar aanwezigen dat ze zich voegen in de ‘vrede van de staat’. Dat is ongeloofwaardig. die moedig pleit voor vrijzinnige opvattingen van de islam, krijgt de halve islamitische wereld en de politieke partij DENK over zich heen. Ze bedreigt de orde. De officiële islam heeft zich allesbehalve afgekeerd van de letterlijke koran. Alleen omdat ze zich hier in ‘gebied van oorlog’ bevindt, houdt ze zich aan de rechtsregels, maar niet de ethiek die daar onder ligt. Bovendien maakt de islam een uitzondering. Wie zich in geweten niet kan verenigen met wat de rechtsstaat hem oplegt, hoeft zich daar niet aan te houden.
Bassam Tibi, een groot kenner van hoe de islam zich manifesteert en die sinds kort in Nederland enige bekendheid heeft gekregen, voorspelde in een van zijn boeken: ‘Of Europa wordt islamitisch, of de islam wordt Europees’. De keuze van Europa zou simpel moeten zijn. De keuze voor een Europese islam ligt dan voor de hand. Die einduitkomst komt niet vanzelf. Daarvoor zal het nodige moeten worden ondernomen, ook door Nederland. De islam moet de wacht worden aangezegd. Nederland moet duidelijk maken welke onderdelen van de islamitische leer volstrekt onacceptabel zijn.
islam
Daarmee schept ze duidelijkheid naar de bevolking. Vooral de vele moslims en moslima’s die de voorkeur geven aan een Europese islam, zullen de regering daar dankbaar voor zijn. Het zal ook de integratie bevorderen als de islam is Europa geïntegreerd is.
Islamcritici zouden intensief moeten samenwerken om de landelijke politiek onder druk te zetten om uit de kast te komen
Noot redactie: lees ook Segregatie is ONVERMIJDELIJK
Geweldig goed artikel en ook heel moedig.
Waar ik bang voor ben is voor herhalingen van discussies, zo verwacht ik dat de overheid zich zal verdedigen met het argument dat datgene wat in de Islam (en overigens in iedere godsdienst zullen ze er aan toevoegen) niet volgens de mensenrechten en onze grondwet is, hier al verboden is. En kom jij maar eens met bewijzen dat er dubbelspraak is want anders kunnen we niets doen, we kunnen immers geen godsdienst gaan discrimineren.
En van de Islamieten natuurlijk het oude argument dat de universele mensenrechten helemaal niet universeel zijn want ze komen voort uit het christendom en uit het westen. Daarom voldoen westerse landen er meer aan dan andere landen maar het is dus te wijten aan de dominantie van het imperialistische en neokolonialistisch westen dat de rest van de wereld hier niet aan kan voldoen en wij islamieten is helemaal niets gevraagd. Dus hoezo universeel en hoezo democratisch?
Maar desalniettemin; zijn er al concrete plannen. Is er een werkgroep bijv. die bezig is of gaat met het, de overheid wacht aanzeggen?
In de islam wordt de islamitische leer als het onbekritiseerbare en onveranderbare woord van Allah gezien, en dat betekent dat elke hoop op een Europese islam of een gematigde islam of een liberale islam westers wensdenken en gevaarlijke onzin is. Hoe meer islam we toelaten in de westerse wereld, hoe meer we zullen ontdekken dat het geweld tegen niet-moslims waartoe wordt opgeroepen in de islamitische leer, toeneemt. Het betekent dat we steeds meer zullen vernemen van islamgerelateerde criminaliteit en terreur, en van islamgedomineerde woonwijken met eigen ‘rechtspraak’ en economie en ‘cultuur’, en van ook islamgerelateerde afbraak van westerse cultuur in de zin van toegeven aan de eindeloze lijst van eisen van de islam wat betreft gescheiden zwemmen van jongens en meisjes, halal eten, sluiting cafe’s en musea voor moderne kunst, geen onderwijs over Holocaust noch evolutietheorie, drang tot deelname aan iftar-maaltijden en blootstelling aan islam-propaganda, enzovoort. Wat dan allemaal betekent dat de cultuur als geheel zal polariseren en verarmen, dat we een wereld krijgen van overal hoge muren en bewakingscamera’s en bewakingsrobots en groeiende haat jegens een ideologie die eigenlijk vooral mensen lijkt te hersenspoelen tot fanate moordende zombies, en die er volstrekt van overtuigd is dat het een groot goed is om de westerse cultuur inclusief alle andersdenkenden daarin, uit te roeien.
Christelijke waarden vormen de basis voor de Europese beschaving.En als we naar de geschiedenis kijken, zien we dat het Christendom meer dan 1700 jaar een belangrijke rol speelde in Europa.Heel de Europese cultuur en het Europese denken is doordesemd van het christelijk geloof. Het Christendom heeft in Europa enorme invloed op de samenleving als geheel, kunst, taal, politiek, recht, het gezinsleven, onze tijdsrekening, muziek, en zelfs de manier waarop we denken. Dit alles is gekleurd door de christelijke invloed van bijna twee millennia…Inquisitie en koloniale roof hebben niks te maken met het Christendom!