Site pictogram Wat te DOEN

Bevorder de integratie door de islam de wacht aan te zeggen

In een periode van vijftig jaar heeft de islam zich in Nederland een serieuze aanwezigheid verworven. Velen maken zich daar zorgen over omdat ze kijken naar andere landen waar de islam dominant is geworden. Niet integreren is een van de strategieën van de islam en uitvoerig bepleit door Tariq Ramadan in zijn toonaangevend boek: “Westerse moslims en de toekomst van de islam”. Dat het integratiebeleid mislukt is in Nederland wordt alleen nog maar door Leo Lucassen weersproken. Maar die ziet dan ook de economische participatie zoals door Tariq Ramadan wordt aanbevolen, als teken van integratie.

De onrust in Nederland over de islam vindt nauwelijks weerklank bij de overheden. Er is enig verweer tegen het uitgesproken salafisme, maar daar blijft het bij. Het verweer is niet grondig. De leer waarop salafisten zich beroepen wordt niet weersproken. De groei van het salafisme kan worden gezien als het sterker uiten van de islamitische leer die de onderwerping van de wereld nastreeft. De islam verweert zich met doublespeak. Ze spreekt over de vrede van de islam. Ze bedoelt daarmee de onderwerping aan de islam. Ze spreekt over gerechtigheid en bedoelt daarmee de sharia. De doublespeak is ook een van de aanbevelingen van Tariq Ramadan in een ouder geschrift. Daarin beveelt hij aan om belangrijke en algemeen aanvaarde termen in een samenleving te gebruiken om de islamitische leer te vermommen. Ook dat is een goede strategie. Het dragen van hoofdoekjes wordt aangeprezen als vrije keuze van de vrouw en is daarmee een vorm van feminisme.

Religies zijn ontworpen om orde in de samenleving te scheppen. De Tien Geboden die door Mozes rechtstreeks van god zouden zijn ontvangen, vormen daar een goed voorbeeld van. Een externe almachtige god die je tot de hemel kan toelaten of naar de hel kan verwijzen is voor gelovigen een stevige stok achter de deur om zijn bevelen op te volgen.

Het christendom heeft zich ontworsteld uit zijn barbaarse verleden van inquisitie en koloniale roof. Ze is humaan geworden en voldoet nagenoeg aan alle mensenrechten. Voor de wereldwijde islam is dat nog helemaal niet het geval. De conservatieve salafistische islam groeit nog steeds. De orde die Allah bevolen zou hebben wordt nog steeds krachtig nagestreefd. De aanstichters van de wanorde, zoals die in de koran wordt beschreven, kunnen rekenen op de ernstigste straffen.

Spinoza heeft in zijn ‘Theologisch-politiek traktaat’, maar een paar woorden gewijd aan de islam. Hij beschreef de religie als degene die zijn aanhangers het best onder controle had. Interessant bij Spinoza is zijn visie op de verhouding tussen kerk en staat. Hij pleitte tegen een volledige vrijheid van religie en meende dat de staat toezicht moest houden op religies. Het negentiende hoofdstuk leidt hij in met: “Aangetoond wordt dat het recht betreffende godsdienstzaken geheel en al berust bij de hoogste overheden, en dat de uiterlijke eredienst zich moet voegen naar de vrede in de staat…”. Spinoza baseerde zich hierbij op de bijbel die hij uitstekend kende. Wat hij over de islam gezegd zou hebben, als hij de leer daarvan goed zou hebben gekend, laat zich raden. Spinoza was een fervent verdediger van de scheiding tussen kerk en staat en van de vrijheid van meningsuiting.

Spinoza vertalend naar de huidige tijd, lijkt het me van belang dat de hoogste overheid, volstrekt duidelijk maakt welke aspecten van de islamitische leer en strategieën niet geaccepteerd kunnen worden. De overheid is hierin nog steeds volstrekt onduidelijk en laat die onduidelijkheden bestaan door moskeeën te bezoeken. Natuurlijk zeggen de daar aanwezigen dat ze zich voegen in de ‘vrede van de staat’. Dat is ongeloofwaardig.  die moedig pleit voor vrijzinnige opvattingen van de islam, krijgt de halve islamitische wereld en de politieke partij DENK over zich heen. Ze bedreigt de orde. De officiële islam heeft zich allesbehalve afgekeerd van de letterlijke koran. Alleen omdat ze zich hier in ‘gebied van oorlog’ bevindt, houdt ze zich aan de rechtsregels, maar niet de ethiek die daar onder ligt. Bovendien maakt de islam een uitzondering. Wie zich in geweten niet kan verenigen met wat de rechtsstaat hem oplegt, hoeft zich daar niet aan te houden.

Bassam Tibi, een groot kenner van hoe de islam zich manifesteert en die sinds kort in Nederland enige bekendheid heeft gekregen, voorspelde in een van zijn boeken: ‘Of Europa wordt islamitisch, of de islam wordt Europees’. De keuze van Europa zou simpel moeten zijn. De keuze voor een Europese islam ligt dan voor de hand. Die einduitkomst komt niet vanzelf. Daarvoor zal het nodige moeten worden ondernomen, ook door Nederland. De islam moet de wacht worden aangezegd. Nederland moet duidelijk maken welke onderdelen van de islamitische leer volstrekt onacceptabel zijn.
islam

Daarmee schept ze duidelijkheid naar de bevolking. Vooral de vele moslims en moslima’s die de voorkeur geven aan een Europese islam, zullen de regering daar dankbaar voor zijn. Het zal ook de integratie bevorderen als de islam is Europa geïntegreerd is.

Islamcritici zouden intensief moeten samenwerken om de landelijke politiek onder druk te zetten om uit de kast te komen

Noot redactie: lees ook Segregatie is ONVERMIJDELIJK

Mobiele versie afsluiten