Geitenneuker
Mei 2010 schreef ik een reactie op een column van voorzitter Anton van Hooff van “De Vrije Gedachte” over Theo van Gogh in het ledenblad “De Vrijdenker”. Daarin liet hij doorschemeren dat hij vond dat de moord op Theo van Gogh zijn eigen schuld was. Al zei hij dat niet met zoveel woorden. Omdat er nog steeds veel mensen blijken te zijn die vanuit het multiculturele gedachtegoed dit soort gevoelens koesteren hier een bijgewerkte versie van mijn reactie.
De voorzitter stelde:
“De kernwaarde van het vrijdenken is natuurlijk niet de vrijheid van uiting, maar precies wat het woord vrijdenken zegt: vrijheid van denken. … Andere ideeën zal de vrijdenker willen verkondigen om een publiek debat te ontketenen. Hier is het grote goed van de vrijheid van meningsuiting in het geding.
Ontegenzeggelijk is het vrije denken soms gediend met het uiten van provocerende denkbeelden. Maar welk idee zit er achter de betiteling „geitenneukers‟ voor moslims? Verwachtte Van Gogh dat de volgelingen van Mohammed zouden reageren met „Ja, daar heb je een punt, Theo. We hebben inderdaad een probleem met bestaliteit‟? Natuurlijk wilde Van Gogh de moslims gewoon op de kast hebben. “
“hij was een pestkop, die in zijn gebrek aan empathie niet in de gaten had welke pijn zijn woorden anderen bezorgden”
“Deze egocentrist was nu eenmaal een enorme treiteraar die het heerlijk vond als hij anderen kwaad maakte. Zelf kon hij natuurlijk nergens tegen, net als tegenwoordig G. Wilders van de Partij voor Verbod en Verbanning (PVV).”
Op een punt ben ik het met de voorzitter eens. Beledigen is geen doel op zich en zeker geen goed idee als je met mensen in gesprek wil blijven of geraken.
Maar de voorzitter heeft zich niet serieus afgevraagd waarom Theo “geitenneuker” en mogelijk ook andere provocaties heeft gebruikt en vooral niet op wie die nu gericht waren. Ik schat Theo van Gogh wel zo intelligent in dat dat niet geweest zal zijn om met de islamieten in gesprek te blijven of te geraken. Ik denk dat hij deze en andere provocaties gebruikt om mensen de hypocrisie van het eigen politiek correcte denken onder ogen te brengen.
Je bemerkt op een gegeven moment dat het geen indruk maakt als je netjes zegt: “de islam is een achterlijke bekrompen fascistoïde ideologie”. Op de islamieten natuurlijk niet. Die zijn het er in feite mee eens. Maar ook niet op de vertegenwoordigers van de seculiere democratische samenleving die paal en perk aan deze ideologie zouden moeten stellen. Het doelwit van de “belediging” is niet de moslim. Met hun valt niet te praten. Het doel is het debat te openen met diegenen die de islam voor onschuldig houden. Het zijn ook juist zij die de pijn waarover de voorzitter spreekt voelen. Door hun empathie met de moslim, dat arme achterlijke zielige mensje. De gemiddelde moslim zal er schouderophalend aan voorbij gaan. Ze weten wie het zegt: een ongelovige.
De pijn en de provocatie is nuttig en noodzakelijk voor de Politiek Correcte Mens en bovenal voor de gewone burger, want die zou daardoor kunnen gaan nadenken over de Islam en niet alle multiculturele flauwe kul voor zoete koek slikken. Als je een boodschap hebt die op een nette manier maar niet tot de verkalkte hersenpan van de publieke aandacht wil doordringen ga je vanzelf naar heftiger middelen zoeken. Misschien was het beter geweest om “pedofiel” te gebruiken want daar is meer steun voor in de Koran en het is ook een ernstiger vergrijp. Dan mag u kiezen wat erger is: “pedofiel” of “geitenneuker”. Wat bladzijden uit de koran scheuren kan ook.
Zijn dood heeft zijn gelijk aangetoond. Hij is wel degelijk een martelaar. Een martelaar van onze democratische rechtsstaat, inclusief de vrijheid van meningsuiting. Omgebracht door een aanhanger van de ideologie waarvan hij vond dat die bestreden moest worden. Of dat een verwarde uitzonderlijke aanhanger is doet daarbij niet ter zake. Terreurdaden die een beweging goed uitkomen worden heel vaak gepleegd door enigszins gestoorde figuren. Dat maakt hen en degenen die hen drijven niet minder verantwoordelijk. En degenen die er met enige instemming of begrip over redeneren niet minder medeplichtig. Noteer overigens dat de dader expliciet verklaard heeft dat het niet vanwege de beledigingen was.
Ik kende Theo niet. Maar wat ik zo waarnam was hij geen egocentrist. En ook geen pestkop. En ik voelde enorme woede toen hij vermoord werd. Ik stond op de Dam die dag. Misschien ben ik er wel lid van DVG door geworden. En dan tref ik zo’n voorzitter aan. Die suggereert dat de moord op Theo van Gogh zijn eigen schuld was. Al zegt hij dat niet met zoveel woorden. Ook suggereert hij dat Geert Wilders wat hem betreft eenzelfde lot kan ondergaan. Terzijde: zelfs als er geen enkele rechtvaardiging bestond voor wat voor belediging aan het adres van wie dan ook, er is geen begrip op te brengen voor het gebruik van geweld als antwoord. Een dergelijke houding voert terug naar de middeleeuwen van de eerwraak.
Hiermee heb ik hopelijk de vraag beantwoord onder welke omstandigheden een “vrijdenker in mensnaam er op uit is om iemand pijn te doen?”, zoals de voorzitter het ondergaan van een belediging meent te moeten karakteriseren. Het is tenminste nog wat dat hij Theo kennelijk wel als vrijdenker karakteriseert. Dat is hij zelf niet. Evenals de overgrote meerderheid van de leden van DVG. Ze noemen zich zelf statutair “atheïstisch humanisten”. Een schuilnaam voor multicultureel politiek correct denken. Ik heb mijn lidmaatschap opgezegd.
*Je weet heel zeker dat hij Theo van Gogh de schuld gaf van zijn eigen moord? Lijkt me sterk!,Wrsch bedoelde hij hetzelfde als mijn moeder vroeger die als ik schold, meteen repliceerde met “spoel je mond aub!” Woorden als geitenneuker, kopvoddentaks, partijvande arabieren etc. mogen het nu erg goed doen en lijken heel geweldig, maar zijn niet veel meer dan ordinaire scheldwoorden, welke draai men er ook aan probeert te geven! Bovendien: de islam een gevaarlijke ideologie noemen lijkt me op de rand van schenden van het mensenrecht van godsdienstvrijheid en zelfs een bewuste poging om dat toch blijkbaar gevreesde verwijt te ontlopen.
@tilbosch: Ik zou zeggen: lees het stuk nog eens goed. En schakel daarbij even je eigen vooroordelen over een en ander uit. Indien mogelijk natuurlijk.
*Tibosch, niet Tilbosch. Nu ga ik met Jezus natuurlijk helemaal de mist in: “Oordeel niet, opdat je niet veroordeeld wordt:”. PS Laat ik nou in eerste instantie niet aangevinkt hebben dat ik ook maar een mens ben. Moest ik het hele zwikkie opnieuw intikken!
*@Tibosch De referentie aan JC laat ik voor wat die is. Ik ga altijd voor de inhoud. Oordelen (=onderscheiden) is de kern van al het leven. Lees: discriminatie moet en Yes we discriminate.
PS Je kunt je registreren/aanmelden met je facebook of twitteraccount. Dan blijft het vinkje weg
“Misschien was het beter geweest om “pedofiel” te gebruiken want daar is
meer steun voor in de Koran en het is ook een ernstiger vergrijp.”
Dat zou nogal een schot op eigen doel geweest zijn om “pedofiel” te gebruiken in een land waar pedofilie wijdverspreid is, waar er zelfs tot voor kort een partij voor bestond. En voor zover ik zie zijn de moslims in Nederland daarin niet oververtegenwoordigd, integendeel zelfs.
Maar goed, desondanks ben ik benieuwd waar in de Koran er steun is voor pedofilie en de definitie die u daarbij hanteerd.
@Reggie: Je bedoelt: geen geschikte “belediging” omdat pedofilie onder NL voorkomt? Vreemd argument. Volgens de koran (en daar had ik het over) is de profeet met een negenjarige getrouwd. Overigens geheel in stijl met de geldende historische plaatselijke gebruiken. Die overigens geenszins zijn uitgestorven. Maar de islam apologeet zal zeggen dat dit een “huwelijk” is tussen een <14 jarige en een volwassene. Voor onze maatstaven blijft het gewoon pedofilie.
Voldoende? Of moet er eerst een archeologische opgraving plaatsvinden die dit aantoont.
Niet omdat pedofilie in NL voorkomt, maar alom voorkomt. Als het is zoals u steld dat de Koran pedofilie steutd dan begrijp ik niet waarom de moslim daarin zo ondervertegenwoordig zijn.
Daarnaast vind ik het niet erg chique om een maatstaf die wij ruim duizend jaar later hebben bepaald met terugwerkende kracht te gebruiken om mensen als pedofiel te bestempelen. U maakt ook nog steeds niet kenbaar welke maatstaf dat dan precies is. Het is namelijk naar mijn weten in Nederland verboden om met een minderjarige te trouwen maar ik wist niet dat dat dan gelijk valt onder pedofilie. Ik heb voor de zekerheid beide wetten er toch maar bijgepakt maar nochthans geen vermelding hiervan. Het is belangrijk om het huwelijk in perspectief te zien. In de tijd
waarin beiden leefden en in de regio was het niet zoiets unieks. Zo gauw
een meisje geslachtsrijp werd, was het in principe klaar om te trouwen.
Het is alsof je anno 2012 een wet uitbrengt dat vermeld dat de hoogst toegestande snelheid op snelwegen 100 km/h bedraagt om vervolgens iedereen te beboeten die voor 2012 harder reed als 100. Nogal wiedes mag ik zeggen.
Ik zie derhalve nog steeds niet hoe u kunt beweren dat pedofilie gesteund word in de Koran. Maar is dit het enige voorbeeld of zijn er nog andere die wellicht wel hout snijden waarmee we meer dan een miljard mensen kunnen gaan beledigen?
Overigens u begrijpt waarschijnlijk wel dat ook uw eigen voorouders ook niet gevrijwaard zijn naar onze huidige maatstaven. Dat maakt mijn punt dat dit niet een Islam gerelateerd iets is maar meer de toen geldende gebruiken en cultuur, des te sterker.
*Best een aardig artikel, helaas blijf ook jij in dit artikel weer alle islamieten over een kam scheren. Ik begrijp dat daar het stuk niet over gaat, maar dat maakt voor mij de rest van het artikel meteen ook minder krachtig.
@Reggie In tegenstelling tot andere geloven houdt de leer van de Islam in dat alles wat in de Koran staat ook heden ten dage nog onverminderd geldt. Uiteraard zijn dit soort huwelijken hier verboden en kunnen moslims dat hier niet praktiseren, wat nog iets anders is dan het niet willen. Al neem ik zonder meer aan dat er wel wat zijn die het ook niet willen.
@Marc. Het argument “over een kam scheren” deugt niet. Stel dat ik tegen iemand zou zeggen: “Jij scheert ook alle fascisten over een kam”. Dat zou behoorlijk vreemd klinken niet? Iemand is fascist of hij is het niet. Als hij het wel is mag ik hem als zodanig aanspreken. Dat wil nog niet zeggen dat ik in het dagelijks leven niet bijvoorbeeld een brood bij hem zal kopen. Al zal ik dat meestal proberen te vermijden. Zoals ik ook liever niet afreken bij een kassa met een zwarte lap om het hoofd. Als mensen volharden in het moslim zijn volgens de regels van de Koran dan spreek ik ze daarop aan. Lees daarover ook Antwoord aan Tofik Dibi.