Escalatie van de escalatie.
Na de “Grote Uitslaande Brand” van de FEBO op het Damrak (Amsterdam) 13 juli daagde Guido Legemaate, adviseur van de brandweer Amsterdam mij uit om mijn onvrede over toenemend hulpverleningsgeweld op mijn blog te zetten. Dit naar aanleiding van mijn tweet
Onder hulpverleningsgeweld versta ik het nodeloos met een helikopter rondvliegen, het nodeloos of nodeloos veel en lang afzetten van publiek gebied bij “calamiteiten” en nog zo wat van die zaken. Dit opschalen van een probleem wordt escalatie genoemd. Dat is ook zo als je bijvoorbeeld de KPN belt over een storing die men niet kan oplossen of als je met je energieleverancier in de clinch ligt over een of andere vreemde rekening. Dan wordt je na drie keer bellen en veel gezeur eindelijk doorverbonden met iemand die er verstand van zou moeten hebben. Soms (of vaak?) helpt ook dat niet en moet er nog een verstandiger iemand aan te pas komen. De eerste vraag is of mijn waarneming klopt. Wordt er echt sneller en grootser gehandeld dan nog niet zo heel lang geleden? Moeilijk te beoordelen als willekeurige burger. Maar het is mijn stellige indruk. Een paar voorbeelden:
Een maand geleden raakte een auto te water in de gracht bij mij om de hoek. Ik heb het niet precies geteld maar volgens mij stonden er zeker zes agenten de “openbare orde te bewaken” terwijl twee overheidsdienaren bezig waren met de auto uit het water te takelen. Voor de zekerheid vonden ze het ook nog nodig een flink stuk af te zetten met de bekende roodwitte linten.
Twee jaar geleden werd de trein in een suf eindstationnetje een halve dag stil gezet omdat iemand een sporttas was vergeten.
Ik schat dat de laatste jaren twee keer per jaar Amsterdam CS en NS Schiphol geheel of gedeeltelijk plat gaan voor een loos alarm.
Vergelijkbaar vind ik ook het volgende incident: (citaat uit de Volkskrant van 27/02/12)
LONDEN – Het was een rustige ochtend bij de vijver in Walpole Park, een park in het Zuid-Engelse plaatsje Gosport. De 53-jarige Gillian Hughes en haar kleinzoon wilden net de eendjes gaan voeren toen ze een man op z’n rug zagen drijven. Het was onduidelijk of hij nog leefde. Oma trok haar laarzen uit om het water in te gaan, maar omdat ze haar inmiddels huilende kleinzoon niet alleen wilde laten, besloot ze het alarmnummer te draaien. Na tien minuten waren politie en brandweer op volle oorlogssterkte ter plekke, maar niemand ging het water in. De brandweercommandant liet weten dat zijn manschappen niet bevoegd waren om water in te gaan dat dieper is dan 10 centimeter.
Een politieman die toch de 90 centimeter diepe kanovijver in wilde gaan, kreeg de volle laag van zijn meerderen. Een half uur na het telefoontje arriveerde een duikersteam, maar toen was de 41-jarige Simon Burgess al dood.
Het willen uitsluiten van ieder risico.
Als we van 1500 naar 800 verkeersdoden zijn gegaan dan is dat nog niet genoeg. Eigenlijk moeten het er 0 worden. Ieder incident roept daarbij om weer verdergaande maatregelen. Zo gaan er stemmen op om bomen langs provinciale wegen te kappen omdat je er tegenaan kunt rijden. Er wordt geen relatie meer gelegd tussen de opbrengsten en de kosten van preventie. Dit geldt niet alleen voor de risico’s in het gewone leven, zoals verkeersrisico’s , het bezoeken van horecagelegenheden, het kopen van in een plastic zak verpakte artikelen met of zonder kleine onderdelen en de plaats van gevaarlijke ondernemingen, maar ook voor de risico’s van risicoberoepen als politie, brandweer, glazenwassers en dergelijke, en meer in het algemeen allerlei arbo maatregelen die vooral de werkgever verantwoordelijk maken. Dit is geen pleidooi om niets aan veiligheid en beveiliging te doen maar wel om daarbij het gezond verstand en de eigen verantwoordelijkheid niet uit het oog te verliezen. We hoeven niet iedere sukkel tegen zichzelf te beschermen en leven houdt nu eenmaal enig risico in.
Voorrang voor nieuwe en uitgebreidere maatregelen boven handhaving en praktische vaardigheid.
Het papier is geduldig en in de huidige managerscultuur is deskundigheid bij leidinggevenden steeds verder te zoeken, met als gevolg dat die deskundigheid en het zelfstandig beoordelingsvermogen van de onder hen gestelden ook steeds verder wordt uitgehold. Dit leidt tot een steeds strakker vasthouden aan steeds uitgebreidere protocollen en een “better safe then sorry” mentaliteit. Daarbij worden “false positives” niet gestraft en “false negatives” wel. Dit is de directe bron van de escalatie van de escalatie. Als een spamfilter te veel goede mail tegenhoudt dan stellen we dat bij. Dan maar wat spam in de mail. Voor de veiligheids-fetisjist geldt die overweging kennelijk niet.
Het kiezen van passieve en materiële middelen bij het bestrijden van risico.
In plaats van de bomen langs de bovengenoemde weg te kappen of vaker een APK-keuring zou men strengere eisen aan bestuurders kunnen stellen. Maar ja, dan duikt het probleem van de handhaving weer op. Het kappen van bomen lijkt veel eenvoudiger te realiseren en is als politieke daad ook veel zichtbaarder. Evenals het voor miljoenen en veel ongerief laten voldoen van tunnels aan de nieuwste “veiligheids”-eisen. Onder deze kop zou ook het falen van allerlei meetapparatuur kunnen worden gesteld. Brandalarmen en rookmelders die ten onrechte af gaan of geen juist beeld geven, tunnel-“beveiligingssystemen” die ondanks jarenlang testen in de fout gaan (hedenmorgen op de A2 bij Utrecht). Dit soort fouten zou ook kunnen voortkomen uit de eerder genoemde ondeskundigheid.
Opblazen van incidenten in media en politiek.
Incidenten worden regelmatig opgeblazen door aandacht in de media en als gevolg daarvan in de politiek. Dit is een belangrijke drijvende factor achter de bovengenoemde andere factoren.
Angelsaksische aansprakelijkheid
Op Schiphol wordt aan het eind van iedere loopband visueel en auditief gewaarschuwd. Dit lijkt meer een maatregel voor de internationale uitstraling dan juridische noodzaak. Er is meer van dit soort import, zoals gedrukte waarschuwingen op plastic verpakkingen. Maar er zijn af en toe signalen dat de rechtspraak hier ook meer die kant op gaat. (toegevoegd 120719)
Belangenverstrengeling en lobbyisme.
Dit geldt zowel voor het opblazen van de veiligheidsagenda door organisaties die daar belang bij hebben zoals advies- en onderzoeksbureaus, overheidsinstellingen en producenten van “veiligheid” als voor het de hand lichten met toezicht door de (lokale) overheid vanwege politieke of persoonlijke belangen.
Tot slot een kleine zijsprong |
Glasgow heeft de op drie na oudste metro ter wereld, daterend van 1897 en sindsdien niet uitgebreid. Hij bestaat uit een binnen- en buiten-ringtunnel. Die tunnels zijn ongeveer even groot als de treinen die er doorheen gaan en je kunt de trein dan ook niet door de zijdeur verlaten als die ergens blijft steken. Ik vraag me af of er tussen de stations veel vluchttunnels zijn en van supergeweldige ventilatiesystemen lijkt ook al geen sprake. Verder zijn de meeste perrons gevaarlijk smal. Aan deze zaken is in meer dan 100 jaar weinig veranderd en dat staat ook niet op het programma. Ik heb geen vermeldingen van vreselijke of zelfs niet zo vreselijke ongelukken kunnen vinden. |
Hulpverleningsgeweld, het no-risc syndroom en het veilgheidsfetisjisme. Prachtige termen die we erin moeten zien te houden.
Elke keer dat ik van zo’n overdreven aanpak hoor schud ik het hoofd en zucht ik. Moe word je ervan. Het lijkt zeker erger te zijn geworden. Zou het te maken hebben met vooruitstrevendheid?!
In elk geval de ‘progressieve’ mensen worden gedreven door de wil alles te verbeteren. Zozeer zelfs dat iets toch evengoed verbeterd moet worden als het al goed is, onder het motto dat het altijd nog beter kan of dat elk slachtoffer er één teveel is. En laten we wel zijn, is het niet dè levensader van kranten om bij een incident net zolang door te zoeken tot er een verantwoordelijke is getraceerd en die persoon of instantie vervolgens publiekelijk met woorden te stenigen?! Dan hebben die journalisten immers hun maatschappelijk nut toch maar weer even veiliggesteld?! In zo’n klimaat kiest elke professional al snel voor het zekere. Inderdaad: better safe than sorry.
Veel hebben ze niet in de hand, maar sommige kunstjes kunnen overheden in elk geval wel. Denk aan met behulp van wat agenten een gebied afsluiten, of met wat instructies boven de snelweg de rijbanen goeddeels of helemaal afsluiten. “Kijk eens hoe doortastend wij het incident aanpakken!” lijken ze daarmee uit te zenden. “Knappe jongens van de pers als ze nu nog laksheid bij ons weten te traceren.”
Maar goed, het mag dan zo zijn dat jij en ik vinden dat het allemaal wel een tandje lager kan, als we er (t.z.t.) zo allemaal over gaan denken, komt er dan niet een moment dat jij en ik weer juist in de pen klimmen om den volke aan te sporen ot toch maar weer wat meer ‘vooruitstrevendheid’?
@vanLenth. Mij zul je niet horen voor meer ‘vooruitstrevendheid’. Wel voor meer handhaving en (veel) hogere straffen voor niet voldoen aan regels en voor falen bij de handhaving zelf. Dit uiteraard pas na flink kappen in het regelwoud. (die moeten we er ook in houden)
Mogelijk terzijde:
“hogere straffen voor niet voldoen aan regels”
Gister was er op de radio een interview met Bennie Jolink van Normaal, in zijn werkplaats waar hij schildert, want hij is daarvoor opgeleid. Er hing een schilderij van hem waarop Hitler, Breivik en Wilders staan. Hij verwijt Wilders populisme (eenzelfde soort als dat van Hitler blijkbaar), want die pleit voor hogere straffen terwijl “we al sinds de jaren 80 weten dat zwaarder straffen niet helpt”.
Ik werd, luisterend onderweg in de auto, flink kwaad op hem. Weer zo eentje die ongeoorloofde associaties legt. Maar de diepere vraag is eigenlijk of hij een punt heeft. Mogen we niet meer voor zwaardere straffen zijn sinds “we weten” dat het niet helpt? Is blijven pleiten voor zwaardere straffen dan tegen beter weten in en dus slechts bedoeld om mensen op te jutten?
Misschien onderwerp voor een volgend blog?
Een interessant onderwerp inderdaad. Ik denk dat juist dit soort zaken zwaar straffen wel helpt. Als je bijvoorbeeld iemands brommer of motor direct in de shredder gooit als die te veel lawaai maakt dan denk ik zeker dat dat helpt. Evenals een boete van €500 voor het op straat gooien van een propje. Voor amorele types en misdaden “helpt” het niet als daarmee bedoeld wordt dat men op het rechte pad komt. Daar is het meer het uit de roulatie halen en houden van de dader.