Doodsnood
Zij riep al op haar 70e dat ze het leven wel genoeg vond zo. Ze was toen nog in prima gezondheid en heeft daarna onder andere nog 3 kleinkinderen mogen begroeten en ook nog wel te logeren gehad en zo. Een beetje voorbarig leek mij. Sinds haar 90e is ze in een toestand die ze echt niet gewild heeft. Maar nu lijkt het te laat. De wil maakt plaats voor berusting of verdwijnt geheel.
Is ze nog “wilsbekwaam”?
Ik weet het niet.
Omdat het zo dichtbij is wordt je nog eens goed met de neus op de feiten gedrukt. De belangrijkste vraag: is de doodswens krachtig genoeg om serieus genomen te worden? Toen die nog goed geuit kon worden vonden wij hem toch niet met voldoende urgentie gebracht. En op de huisarts maakte het al helemaal geen indruk. Die zei met zoveel woorden dat bij dementie euthanasie of andere hulp voor een voortijdige dood van hem niet verwacht kon worden. En van geen enkele andere arts. Versterven zou een mogelijkheid zijn. Maar volgens mij moet je daar erg wilsbekwaam voor zijn. De vraag die ik mij nu stel is: gesteld dat zij over een middel (pil van Drion) had beschikt, zou zij dat dan inmiddels gebruikt hebben? Ik ben daar niet zeker van.
We zijn er niet voldoende in opgevoed om dit goed te doen. Ik stel vast dat ik niet wil leven als plant. En zelfs niet als dier. Ik vind dat je de pijp uit moet als de geest het begeeft. Het probleem is alleen dat je weinig meer te vinden hebt als het zover komt. Als dier ben je niet wilsbekwaam.
Het zou de maatschappelijke norm moeten zijn dat we niet als dier voortleven. Waar je een wilsbeschikking tegen moet afgeven. Ongeveer zoals er nu gesproken wordt over orgaandonatie. Het zou voor mij, en ik denk voor velen een hele opluchting zijn als deze beslissing van je wordt afgenomen en omgezet in een duidelijke, maatschappelijk geaccepteerde norm. Ik vrees dat dat nog wat tijd en overtuigingskracht nodig heeft.
Mensen die nu willen gaan roepen dat ik een fascist ben of zo, bijvoorbeeld omdat er nog veel mensen in die toestand erg gelukkig zijn en dus een leven hebben, denk daar nog eerst even goed over na. Inderdaad kan een menselijk lichaam (geen mens dus) een zeker dierlijk welbevinden uitstralen bij voldoende zorg. Ongeveer zoals een poes begint te spinnen als je hem aait. Dat mag je geen geluksgevoel noemen. Dat kan pas als het bewust ervaren wordt. Mensen hebben de neiging om in van alles en nog wat menselijke eigenschappen te projecteren. Vooral als het om menselijke wezens gaat heel begrijpelijk.Dat speelt ons hier parten.
Om hierover verder na te denken moeten we het eerst hebben over de waarde van het menselijk leven. Is de waarde van een menselijk leven onder alle omstandigheden niet in geld uit te drukken en dus oneindig groot? Ik betwijfel dat. En dat geldt zelfs voor de waarde die je aan je eigen leven hecht. Daar verder op doorgaand stel ik de waarde van een wilsbekwame volwassen persoon die krachtens geboorte of anderszins officieel woonachtig is in land X op 100. Zelfs deze beperking tot één land is al overduidelijk een fictie want personen met een belangrijke functie of veel geld kunnen meer middelen aanwenden om hun leven te beschermen of te verlengen dan mensen aan de onderkant van de samenleving. Bovendien kunnen zij door hun status makkelijker gezond leven. Op die manier is hun leven meer waard. Want hoe cru ook, uiteindelijk kun je de waarde uitdrukken in kosten.
In Nederland komt de werkelijkheid een heel eind in de richting van dit uitgangspunt. Zo’n leven met waarde 100 is te relateren aan een gemiddelde hoeveelheid maatschappelijke inspanning om dit leven en de kwaliteit daarvan te behouden. Men verplicht zich om per burger deze hoeveelheid middelen ter beschikking te stellen om afwijkingen van het ongehinderde leven zoveel mogelijk tegen te gaan, te herstellen of op te vangen.
Niet alle in Nederland aanwezige menselijke wezens zou ik de waarde 100 willen toekennen. Er zijn levens waar een grotere of kleinere waarde redelijk lijkt. Een voorstel, op grond van leeftijd en geestelijke gesteldheid zou kunnen zijn:
Menselijke vrucht <3mnd | 10 |
Menselijke vrucht 3-6mnd | 25 |
Menselijke vrucht >6mnd | 50 |
0-1jr | 80 |
2‑4jr | 100 |
5-10jr | 120 |
11-25 jr | 140 |
>25jr | 100 |
wilsonbekwaam | 70 |
+ gestoord taalvermogen/herkenning | 40 |
+ niet meer zelfstandig eten/incontinent | 20 |
coma | 10 |
Een dergelijk schema kan ook weer vertaald worden naar de hoeveelheid (maatschappelijke) middelen die kan worden aangewend. Die middelen zijn altijd beperkt en er moeten altijd keuzes gemaakt worden. Of de beperkte hoeveelheid middelen wordt zo uitgesmeerd dat iedereen daar aan tekort komt.
Nu worden deze keuzes besmuikt gemaakt, zogenaamd met als uitgangspunt dat “iedereen overal recht op heeft” omdat, zoals eerder gezegd, elk leven evenveel en vooral heel veel waard is. En het gebeurt aan de medische kant en niet aan de zorgkant. Door enige ervaring kan ik inschatten dat een demente bejaarde 5-6 uur zorg en aandacht per dag nodig heeft waarvan het meeste individueel (dan blijft er nog altijd ruim 10 uur over waarin men als een plant in een stoel zit). 35 tot 42 uur per week dus. Dat is een behoorlijk eind boven de norm (20-25/week) die vaak toch al niet gehaald wordt. En het is niet alleen een kwestie van tijd maar ook van kwaliteit. Ik zie niet hoe je van een grote groep verzorgenden kunt verlangen dat zij voortdurend met empathie deze weinig aantrekkelijke dieren verzorgen. Ook voor mantelzorgers die vanuit het verleden een band hebben is het vaak een te zware opgave. De meesten laten deze schuldige gedachten niet toe. Waardoor het nog zwaarder wordt, omdat je zorg dan nooit voldoende lijkt. Het dier wordt er geen mens meer door.
Het is dan ook volkomen terecht dat veel mensen niet in deze situatie terecht willen komen en daarbij ook hun omgeving niet met hun afwezige aanwezigheid willen belasten. Omgekeerd vind ik dat niemand zich moreel verplicht zou moeten voelen tot een dergelijke zorg. En vind ik ook dat van het collectief niet gevraagd kan worden hier in betaalde zorg van hoog niveau te voorzien.
Is een dergelijk standpunt amoreel? Ik vind van niet. En moet dan om te beginnen denken aan de film Narayama bushiko (1983) waarin een oude vrouw in een onherbergzaam bergdorp geacht wordt op haar 70ste te sterven en dat ook doet, hoewel haar tanden nog niet zijn uitgevallen. Die slaat ze er zelf uit op de rand van een put. Het is door en door menselijk en misschien zelfs dierlijk om het leven van je naasten (of soort) niet met onnodige ballast te willen verzwaren. Het mooiste zou zijn als iedereen, zeker vanaf een zekere leeftijd, een “pil van Drion” krijgt zodat hij of zij geheel op eigen kracht en in waardigheid afscheid kan nemen. En dat ook doet. Voor diegenen die dat niet kunnen of willen zou er dan een gereguleerde procedure zijn.
Bijvoorbeeld:
(1) Een genormeerde diagnose voor “wilsonbekwaamheid” of een andere toestand waarvan we met zijn allen afspreken dat die niet meer menswaardig genoemd mag worden. Uiteraard gaan we daarbij niet over een nacht ijs, maar ik schat zo dat er op dit moment al redelijk wat voor handen is op dit vlak.
(2) Een procedure voor de begeleiding van de “niet meer bekwame” naar de dood.
(3) Een mogelijkheid om een verklaring te registreren dat men hier niet aan onderworpen wenst te worden. In deze verklaring opgenomen dat men akkoord gaat met een zeer minimale en puur fysieke verzorging waarbij alles wat daar bovenuit gaat privé geregeld moet worden. Deze verklaring moet mede ondertekend worden door de nabestaanden, andere verantwoordelijke derden of een verzekeraar die daarbij dit minimum mede accepteren of garant staan voor de financiering of uitvoering van het meerdere.
Het bovenstaande zou misbruikt kunnen worden als leidraad voor een forse bezuinigingsoperatie in de zorg. Mijn bedoeling in dit kader is een verschuiving: van plaatsen waar zorg geen zin heeft naar plaatsen waar dat nog wel het geval is.
Dikke aanbeveling.
Mijn vader wist (wilsonbekwaam) door niet meer te eten en te drinken een einde aan zijn leven te maken. In die tijd heb ik me kanp machteloos gevoeld.
Ik denk erover om mijn wilsbekwaamheid uit te besteden bij een paar gemachtigden voor het geval dat zich een siuatie voordoet die voldoet aan mijn duurzame wens om daarvan verlost te worden en ook anderen van te verlossen.
Over je voorstellen ga ik nog eens nadenken.
De tabel is een tikje macaber. Welke waarden hebben geestelijk en lichamelijk gehandicapten (van geboorte)? Moet het persé normering volgens een tabel zijn? Beladen onderwerp en zeker voor de religieus denkenden een paar bruggen te ver. Maar je overweging is niet onethisch. Waarom zou het rekken van een mensenleven alleen bepaald mogen worden naar wat technisch mogelijk is? Dat alleen al leidt tot wantoestanden. Maar euthanasie, dood en zorg zijn onderwerpen waar we het liefst niet over praten. We zien wel als het zo ver is.
Hoeveel mensen leggen hun wil vast voor de laatste fase?
Het zou om te beginnen al mooi zijn als het recht op zelfbeschikking ons niet door religieuze partijen wordt ontnomen zoals dat nu feitelijk wel gebeurt.
Dat dat recht niet afhankelijk is van uitzichtloos lijden, door derden te bepalen.
We zijn nu met 6,5 miljard, prognose 2050 is 9 miljard. Geeft ook te denken.
http://www.vkblog.nl/bericht/256021
@Peter: Dank. Maar zoals gezegd: dat uitbesteden is nu zo ongeveer onmogelijk.
@Vroems: Met de tabel wil ik vooral aangeven dat we er niet aan ontkomen hierover een discussie te voeren waarin gewogen en dus gemeten wordt. Dat gaat bijvoorbeeld ook zo in de WAO. Maar het is een voorbeeld waar het nodige op aan te merken is, dat geef ik toe.
De kern voor mij is dat mensen pas iets vast hoeven te leggen als ze niet volgens de norm behandeld willen worden. Ze kunnen dan achteroverleunen in de wetenschap dat er een goede maatschappelijke norm is waarnaar gehandeld wordt. Op die manier worden mensen en hun verwanten verlost van de individuele worstelingen, waarin precies moet worden aangegeven hoe en wanneer ze dood willen. Ook voor hulpverleners lijkt me een dergelijke situatie veruit te prefereren.
Victor.
Je kern kan ik me wel in vinden. Het zal een hele toer worden om hoeders van het leven als JP en André Rouvoet zover te brengen dat ze daar over willen nadenken. Ik vermoed dat ze dat, vreemd genoeg, pas willen doen als de maatschappelijke en economische noodzaak daarom vragen.
Victor, je blog lijkt me rationeel volkomen te kloppen.
Maar de praktijk is niet rationeel. Je redenering gaat ook op voor een jong kind met Downsyndroom waar de ouders vreselijk aan gehecht zijn.
Het leven is oneerlijk. Ik heb een levenslustige moeder van 94 en mijn vrouw heeft een tante die tot voor kort nog boodschappen deed voor ‘bejaarden’ en nu volop bezig is het feest van haar honderdste verjaardag zelfstandig voor te bereiden.
Het probleem is dat de natuurlijke dood is verdwenen door levensreddende en levensverlengende innovaties.
Je redenering, hoe rationeel ook, laat te weinig ruimte voor een persoonlijke interpretatie en evaluatie van de situatie.
De kern dient te zijn dat iedereen het recht dient te hebben een individuele keuze te maken. Het beleid dient echter te zijn dat de discussie over zinloos voortbestaan krachtig wordt bevordert. Daar is je blog een bijdrage aan.
De laatste jaren van mijn vader waren een volslagen marteling en niet alleen voor hem. We hebben liefdevol, maar in onmacht, tot het einde met hem meegeleefd in de wens dat we het hem hadden kunnen besparen. Het was een met recht onmenselijk voortbestaan en in feite een gruwelijke marteling.
Met zijn laaste restje verstand heeft hij zelfmoord gepleegd, ook voor hem was er geen alternatief.
De kern van mijn betoog is eigenlijk dat het volstrekt onbarmhartig is om het voortbestaan van mensen voorbij een bepaald punt te rekken.
Je economische norm zou ik graag vervangen door een van barmmhartigheid, mededogen en het recht om het eigen einde te bepalen.
@Vroems. Daar zou je wel eens gelijk in kunnen hebben
@Peter. Die keuze blijft mogelijk in mijn voorstel. Ook het recht om het eigen einde te bepalen wordt erkend. (Op zichzelf al moeilijk voor elkaar te krijgen). Mijn voorstel richt zich op het moment dat er van dat recht geen sprake meer is omdat de wilsbekwaamheid voor dat recht ontbreekt. Dan komt de uitoefening van dat recht op de schouders van de naasten terecht en dat blijkt in veel gevallen te zwaar. Vandaar mijn voorstel voor een omkering.
Voor het toepassen van een norm zal altijd een min of meer economisch-rationele afweging plaats moeten hebben. Maar economisch is nog niet amoreel. In economische en andere rationele afwegingen zitten altijd morele uitgangspunten opgesloten. Ook van barmhartigheid en mededogen zo je wilt. Ik zou dat soort gevoelens/waarden willen reserveren voor medemensen (dwz als de geest het nog niet begeven heeft) maar dat is een andere zaak. In de tweede plaats kan iemand uit zijn lijden verlossen ook zeer barmhartig en mededogend zijn.
Wat betreft jonge kinderen. Ik weet onvoldoende van het downsyndroom maar dacht dat kinderen met een dergelijk syndroom wel degelijk een vorm van menselijk bewustzijn ontwikkelen ook al zijn ze niet helemaal wilsbekwaam te noemen. Ze zouden dan niet onder mijn definitie vallen. Jaren geleden had een toenmalige vriend van mij wel een plantvormig kindje. Daarvan heb ik altijd gevonden dat het veel beter was geweest voor alle betrokkenen dat niet te lang voort te laten leven. Natuurlijk is er dan rouw en verdriet. Maar feitelijk heb je dat anders je leven lang.
Het leven is inderdaad oneerlijk. Maar dat wisten we al.
Beste Onrust,
Je verschuilt je wel achter een onheilspellend pseudoniem, zoals ik heb begrepen uit De Vrijdenker, die dit artikel niet wilde plaatsen maar zijn lezers naar deze site verwees.
Nu ter zake. Vrijdenkers en humanisten verzetten zich met hand en tand tegen de ongehoorde dwang van blinde maatschappelijke normen. Zij willen daar hun eigen geïnformeerd oordeel tegenover stellen. Om er nu deze maatschappelijke norm van jou makelarij nog bij te hebben, gaat me precies om die reden te ver. Hindernissen op de weg naar zelfbeschikking, die moeten gesloopt worden. Maar hier wordt het zelfbeschikkingsrecht zo niet met het spreekwoordelijk badwater weggegooid, dan toch drastisch beperkt. Je moet maar even vergeten op tijd te melden dat je niet weggemaakt wil worden, en daar ga je.
Beste Victor,
Op welke leeftijd ben je van zin de handdoek in de ring te gooien?
@Paul M,
(1) Ik heb de verwijzing niet kunnen vinden maar goed.
(2) De onheilspellende krachten die je aan mijn pseudoniem toeschrijft laat ik geheel voor jouw rekening.
Over het ter zake: Je bent minstens zo’n selectieve en slechte lezer als de hoofdredacteur van de Vrijdenker. Die vond mijn artikel niet zo zeer slecht als wel dat hij het fundamenteel oneens was met wat hij er in las. Hetgeen iets totaal anders is dan er staat. De kern van de zaak: dat er op een gegeven moment geen "je" meer is die wat dan ook kan melden ontgaat je. Verder in kort bestek: normen zijn hoe je het ook wendt of keert altijd maatschappelijk, wijziging van welke norm dan ook in onze democratische samenleving het resultaat van een openbare discussie. Het feit dat er op grond van schaarse middelen beslist moet worden, soms zelfs over leven en dood, schijnt je niet te interesseren. Je slechte lezen blijkt ook zonneklaar uit je onzinnige slotvraag waar ik dus geen antwoord op hoef te geven.
Als je iets tegen pseudoniemen hebt waarom reageer je dan zelf als Paul M?