Reacties

About revolution: communism is impossible — 3 reacties

  1. Het is best mogelijk dat er een verzameling mensachtige zombies in leven wordt gehouden door het kapitaal maar met mensen als zelfstandige, denkende wezens heeft dat niets meer te maken.Dat doet me denken aan Hannah Arendt, die dat minder in kapitaal en meer in cyclische arbeid en consumptie zoekt (wat ze in contrast afzet tegen werk, kunst en het denken). Ze laat ook zien hoe het denken in Griekenland mogelijk gemaakt werd doordat slaven de arbeid verrichtten. Maar volgens haar was het meer dan dat; bij meer beschikbare middelen zou er niet automatisch meer gedacht worden.De weinige eenlingen die probeerden werkelijk binnen de instituties serieuze veranderingen aan de orde te stellen werden vroeger of later op een zijspoor geparkeerd of geheel uitgekotst.Zo’n eenling is wellicht Pieter Omtzigt. Zijn boek staat op de agenda.Een mars door de instituties kan waarschijnlijk niet slagen als er niet een serieuze dreiging van  revolutionair geweld is, waardoor de elite wel gedwongen is redelijke alternatieven tot de discussie toe te laten.Interessant is hier de casus van de boeren. Ook hun volstrekt redelijke argumenten (rekenmodel uitkomsten die volgens TNO een factor 200 onder de signaalwaarde zaten, puur ruis dus) werden pas ontvangen nadat er brandende autobanden op de snelwegen kwamen. Nu is er veel overleg met het ministerie. Dat was zonder fysieke acties nooit gebeurd. De visserij heeft deze fysieke drukmiddelen niet en is nu letterlijk bezig af te zinken. 

  2. Ahrendt heeft waarschijnlijk nooit Marx gelezen als leerling van Heidegger. “Cyclische arbeid” (lopendebandwerk dat vervolgens weggeautomatiseerd wordt) en “consumptie” (consumentenmarkt in de vorm van grootwinkelbedrijf en internet) zijn precies die dingen die Marx als kern van kapitalisme benoemd in “het fetisjkarakter van de waar”. D.w.z. dat alles, inclusief arbeid, zonder voorgeschiedenis los van de werkelijke producent verschijnt op de (arbeids)markt te koop ligt. Inderdaad schijnen er tegenwoordig mensen te zijn die niet weten dat melk van een koe komt. De visie op slavernij ontleent ze vermoedelijk aan Nietzsche. Die zag niet in dat iedere vorm van gezag en daarmee van orde, een onderschikking (meester-slaaf) verhouding inhoudt. Pieter Omtzigt stelt helaas geen enkele verandering van instituties voor, maar wil nog meer instituties die dan andere gaan controleren. Rampzalig. Hij kan beter Museum van de Waarheid gaan lezen.

  3. Nog meer instituties is nog meer van hetzelfde probleem, dat is helaas ook zo.