De boerka als tank
Opgesloten zijn geeft veiligheid. Uniformiteit maakt discriminatie moeilijk. Ziedaar twee voordelen van de boerka of ieder ander verhullend, uniformerend of anonimiserend kledingstuk. Het is als de soldaat in een tank. Het dragen van dergelijke kleding in de privéruimte is volstrekt zinloos. In de publieke ruimte, overal waar men onbekenden tegen kan komen, zou het alleen acceptabel zijn als iedereen op deze wijze gekleed is zodat niemand weet wat er onder een willekeurige voorbijganger schuil gaat.
Tenzij iedereen goed gedresseerd is geeft dit een onaangenaam en onveilig gevoel. Men kan op geen enkele manier meer uitmaken of een ander mogelijk vriend, vijand of neutraal is. Of men die wil ontmoeten, uit de weg gaan of negeren. Het is strijdig met de onderscheidende individualiteit die grondslag is van onze Westerse cultuur. En daarom dient ieder beroep op private geloofsovertuiging of keuzevrijheid verworpen te worden.
Het is duidelijk dat in primitieve culturen, waar mannen kennelijk als dieren de vrouwen bespringen, het beschermen van de vrouw in de openbare ruimte voorrang dient te krijgen. Zelfs al heeft het een sterk bezitselement. In onze Westerse cultuur is er geen plaats voor.
De zojuist van kracht geworden wetgeving gaat niet ver genoeg om over de handhaving nog maar te zwijgen. Alleen dienaren van de wet, bijvoorbeeld arrestatieteams of ME mogen onder omstandigheden verhullende kleding gebruiken. Dan dient er wel een van afstand leesbare dienstaanduiding (“politie”) met een dienstnummer zichtbaar te zijn. Daar ontbreekt het in Nederland overigens aan.