Reacties

Politieke Correctheid als natuurlijk fenomeen — 2 reacties

  1. Grappig genoeg wijkt ook jouw definitie af van die op Wikipedia. Daar wordt het gezien als manier om (met name minderheden) te vrijwaren van belediging. Ik denk dat Wikipedia toch ook het door jou (en feitelijk ook door mij) genoemde aspect erbij moet zetten. Dan is PC een manier van doen en zeggen die beoogt niet te worden beschuldigd van onfatsoen, schoffering of belediging, met name inzake politiek gevoelige onderwerpen.Je zou kunnen denken dat, gezien jouw focus, de leiding van een partij wèl vrij is om ‘incorrect’ te zijn. Maar ik denk dat die leiders al evenzeer in een klemsituatie zitten. Als zij over de grenzen van het partijstandpunt heenstappen, worden ze al even hard beschuldigd, maar dan door anderen in de partij, ook lagergestelden. Ze zijn bang dan te worden geslachtofferd en hun mooie plekkie op de ladder van de macht kwijt te raken.

  2. op het verhaal van Victor: het wordt via jouw analyse een eenvoudig rekensommetje, toch heb ik daarbij opnieuw een verwarrend bijvoeglijk naamwoord nodig: je hebt een correkt politieke correktheid en een niet correkte politieke correktheid.Immers er bestaat een heersende cultuur die ik onderschrijf en een heersende cultuur die ik niet onderschrijf. In mijn bedrage over de boerkini diskussie op een OBA-blog, stelde ik dat ik mij in Nicaragua qua kleding gedraag zoals dat van mij hier wordt verwacht. Opdat ik -in gesprek- kan blijven en omdat ik de heersende kleding-cultuur hier respekteer, al was het maar dat ik dat ik dat met een klein groepje de eerstkomende eeuwen niet verander, en anders handelen dus nogal ineffectief is. Ik spreek mede-hollanders er ook op aan als zij een en ander provoceren. Daarom stelde ik in mijn bijdrage dat de boerkini een grove provocatie is, die de heersende cultuur in Frankrijk wil veranderen door middel van provocatie van de heersende cultuur. Alsof je in minirok de basiliek van Rome wilt binnenlopen.