Het Gelijk van Wilders
(juli 2012: De titel is gewijzigd van “Wilders voor Nerds” in “Het Gelijk van Wilders; het inleidinkje daarop aangepast)
Waarschwing: Dit stuk begint met 5 redelijk abstracte stellingen. Hopelijk is het te volgen, maar het kan enige inspanning vergen.
1
Een ideologie is een stelsel van ideeën over hoe de maatschappij (menselijke wereld) er uit zou moeten zien. En die voor de aanhangers een rol speelt als richtsnoer in het dagelijks leven. In principe is elke ideologie totalitair: het gehele maatschappelijke leven zou moeten worden ingericht zoals de betreffende ideologie voorschrijft.
2
Godsdienst is een ideologie. Een ideologie waarin een belangrijke rol wordt toegeschreven aan een of meer niet waarneembare opperwezen(s) waarin geloofd moet worden. Meestal is een godsdienst uitgewerkt in leerstellingen over het gedrag, vastgelegd in een boek dat geacht wordt de wil van dit wezen uit te drukken en daarvan afkomstig te zijn. Zo een boek noemt de godsdienstige meestal heilig. De leerstellingen zijn niet voor discussie vatbaar, alleen voor interpretatie.
3
Daarnaast zijn er niet godsdienstige ideologieën: humanisme, socialisme, liberalisme, boeddhisme, .. Ook zij baseren zich op een stelsel van ideeën over hoe de samenleving er uit zou moeten zien en kennen daaruit voortvloeiende ideeën over goed en kwaad en gewenst en ongewenst gedrag. De niet godsdienstige ideologieën hebben het nadeel en voordeel dat ze in principe open staan voor kritiek. Er is geen hogere macht die in het bezit is van de absolute waarheid en ze daartegen afschermt. Op grond daarvan kunnen ze ook met elkaar in debat. Deze mogelijkheid is beperkt omdat het moeizaam is overeenstemming te bereiken over de interpretatie van de werkelijkheid die aan de ideologie ten grondslag ligt. (bijvoorbeeld: “de mens is in wezen egoïstisch”,”de mens is in wezen sociaal”)
4
Een ideologie is niet monolithisch. Daarbinnen speelt zich een strijd af tussen interpretaties van de leer. Meestal is er sprake van dominantie van een van die interpretaties. Voor het begrip van de rest van de wereld (aanhangers van andere ideologieën) zal in het geval van een duidelijke dominantie de gehele ideologie worden opgevat als aanhang van die stroming. Personen of groepen die niet met die dominante stroming geassocieerd willen worden doen er het beste aan om een andere ideologie te verkiezen, of hun apartheid duidelijk te maken door zich af te splitsen. Anders geldt: wie zwijgt stemt toe. Wie zich als aanhanger van de leer afficheert mag daar onverkort op afgerekend worden.
5
De moderne democratische staat is een neutraal terrein waar ideologieën met elkaar samenleven. Deze neutraliteit is het resultaat van de strijd tussen die ideologieën, vaak een fysieke strijd. Het is een compromis waarmee de strijdende ideologieën kunnen en moeten leven. In principe ligt aan een dergelijk samenleven van ideologieën een compromis ten grondslag waarin de ideologieën hun totaliteitsaanspraak verregaand inperken. Voor zover aanwezig kan die alleen bereikt worden door overtuiging en dan nog volgens bepaalde spelregels en onder de voorwaarde dat er ruimte overblijft voor de “verliezers”. De ideologieën hebben zich moeten ontwikkelen om in staat te zijn om zo met elkaar samen te leven. De staat wordt daarbij erkend als hoogste gezag. Regels die de staat voorschrijft (dat hoeven niet perse wetten te zijn) gaan voor de regels die de eigen ideologie voorschrijft. Het gevolg is dat het aanhangen van een bepaalde ideologie een private zaak wordt.
De neutraliteit van de staat is relatief. In NL bijvoorbeeld is er “bijzonder onderwijs” en wordt hier en daar nogal eens god (christelijk) aangeroepen in standaardteksten. In sommige gemeenten mogen dingen op zondag die bij andere verboden zijn. Verder wordt de private eigendom van de productiemiddelen verregaand erkend. De strijd tussen de ideologieën gaat door maar met andere middelen. Het doel is niet de totale onderwerping maar wel het doordringen van de staatsmacht met de eigen ideeën. Hoe meer verschillende ideologieën min of meer in een gelijkwaardige positie verkeren hoe neutraler de staat.
Ideologieën die de staat afwijzen doordat ze hun totaliteitsaanspraak niet willen inperken vormen een bedreiging voor de overheid en voor alle ideologieën die daarin vreedzaam samenleven. Tegen een dergelijke bedreiging mag en moet worden opgetreden door de overheid, juist namens al die ideologieën. Voor zover de staat daarin faalt mag en moet eenieder daarover zijn mond open doen.
——————
Als u mij tot hier gevolgd hebt wordt het verder een ABC-tje
De islam is een godsdienst, waarin de dominante stroming haar totaliteitsaanspraak niet heeft laten varen.
Zij is uit dien hoofde ongeschikt voor opname in de moderne staat en vormt een bedreiging daarvoor.
De overheid is daarom verplicht en gerechtigd de islam te bestrijden, uit te sluiten en zeker niet te faciliteren, met uitzondering van die stromingen die zeer duidelijk afstand nemen van de totaliteitsaanspraken.
Zij zal daartoe moeten discrimineren, dat wil zeggen de burgers die de islam aanhangen (zie daarvoor speciaal onder 4) anders moeten behandelen dan gewone burgers.
Dit is het gelijk van Wilders.
Verder kun je wat mij betreft op alle mogelijke manieren van mening verschillen over de wijze waarop je dit probleem aanpakt. Ook bij mij staan grote vraagtekens wat dat betreft. Alle statements over Wilders die dit gelijk niet erkennen begrijpen niet waar het om gaat en waarom hij populair is.
Artikelen in de grondwet of elders over discriminatie, vrijheid van meningsuiting en van geloof zeggen wat dit betreft helemaal niets.
Dan maar nerd 🙂
Vanzelfsprekend ben ik het eens met je analyse en benadruk nog maar eens dat dit blog over de islam en niet over moslims gaat.
We hebben echter wel een probleem. We leven in een democratische rechtsstaat. Er moeten dus gronden zijn die zo’n besluit rechtvaardigen.
Onder mijn http://www.volkskrantblog.nl/bericht/188148 heeft alleen Wiljan -zie vandaag 9.29) daar materiaal voor geleverd dat de moeite waard is. Als je wilt, zet ik het hier neer.
Reactie is geredigeerd
Ik heb Wiljan gelezen. Inderdaad is een conclusie dat even als alle andere wetten en regels de grondwet allerminst heilig is. Wat dit betreft zou mijn laatste zin beter veranderd kunnen worden in:
"Artikelen in de grondwet of elders over discriminatie, vrijheid van meningsuiting en van geloof dienen aan deze stand van zaken te worden aangepast."
Reactie is geredigeerd
IK begrijp wel waarom Wilders populair is (denk ik), maar verzet me tegen de mensen/instituten die hem populair maken en de wijze waarop..
Daar heb ik een probleem mee!
Reactie is geredigeerd
@Aad Het gaat er om dat als je W wilt bestrijden (andere oplossingen zoeken voor zijn probleem) je je eerst moet afvragen of hij misschien gelijk heeft met zijn probleem.
Vele W-bestrijders ontkennen domweg dat hij "een punt" heeft door maar zo hard mogelijk te roepen dat hij discrimineert o.i.d.
@Victor, ik denk er anders over. ‘Iedereen’ heeft het over Wilders.. en gaat discussiëren over het wel en wee van zijn uitroepen..
Maar is er een neus langer om te onderzoeken?
Per defintie volgens mij altijd! Ik blijf dus bij mijn (gewetens)vraag: waarom krijgt hij zoveel aandacht?
Een optie: http://www.volkskrantblog.nl/bericht/188215
Alles onder het mom: waarom niet?
Citaat:
Daarnaast zijn er niet godsdienstige ideologieën: humanisme, socialisme, liberalisme, boeddhisme.
Reactie:
Mijn werkdefinitie van een ideologie is dat er een afgesloten set regels is, die op papier staan, of dat makkelijk gezet kunnen worden.
Geloof is een ideologie omdat het hieraan voldoet. Iets als humanisme niet, want er bestaat absoluut geen eenduidig stel regels, laat staan dat die opgeschreven kunen worden.
Multiculturalsime is ook een ideologie, want hoewle de regels niet op papaier staan, kunnen ze wel makkelijk opgeschreven worden:
Diversiteit is altijd goed, meer diversiteit is altijd beter – immigratie is altijd goed, meer immigratie is altijd beter – bij immigranten-achterstanden en integratieproblemen, ligt de schuld altijd bij de autochtonen.
Bij geloven is er één enkele regel die eigenlijk voldoende is: gelovigen zijn altijd veel beter dan niet-gelovigen, onafhankelijk van hun daden. Denk aan Jan Peter: zonder geloof kan je niet functioneren.
@Ruud: Papier is zeeer geduldig en er kunnen zoals gesteld veel verschillende interpretaties aan worden gegeven. Een gesloten en stabiel systeem zoals jij schetst bestaat niet. Ik geef toe dat het niet eenvoudig is om "humanisme" te definiëren. Ik zelf zou denken dat de mensenrechten zoals die aanvankelijk geformuleerd en geïnterpreteerd werden daar aardig in de buurt komen.
@Aad: Ik deel je paranoia niet. W is een ongeleid en zelfvoortbewegend projectiel. Voor je opmerking over de neus ben ik helaas niet intelligent genoeg. Leg hem even uit.
@victor,
Natuurlijk niet in de absolute zin. Maar er bestaat een kwalitatief verschil in regelvastheid. Zie bijvoorbeeld het Vaticaan met haar dogma’s – staat mijlenver af van alles wat zich humanistisch noemt. Om over de islam maar te zwijgen (in plaats van het Vaticaan 😉 )
Reactie is geredigeerd
Zal wel zo zijn Ruud, maar volgens mij doet het weinig aan mijn redenering af. Ik verschil met je van mening over MC. Dat is geen ideologie maar een houding die binnen verschillende ideologieën, vooral christelijke, past.
Uitleg over de neus? De meerderheid heeft helaas niet het vermogen verder te kijken dan de eigen neus lang is..
http://www.volkskrantblog.nl/bericht/181208
Snap je?
Wordt er nu gepleit voor een soort Neurenbergse wetten?Elke burger in Nederland moet de grondwet erkennen en valt onder de rechtregels van de Nederlandse staat.
Lijkt mij voldoende.
@Aad Inderdaad: Elke strijd heeft een economische achtergrond, maar een of andere ideologische "voorgrond". Het zou fout zijn dat laatste te veronachtzamen. Je zou kunnen zeggen dat het bestrijden van de (huidige) islam een strijd tegen de onderdrukking is. Deze islam is een ideologie die, zoals iedere harde godsdienst, zijn gelovigen er vooral op wijst dat hij zijn van god gegeven plaats moet innemen en verder zijn kop moet houden. Vandaar dat deze wordt gesteund door de VS, die de Wahabisten in Saoudi-Arabië in het zadel houden. Daar zou je W nu eens goed op aan kunnen vallen.
@Henk …. Een dubieuze bijdrage aan de discussie maar ik laat hem nog even staan. Ik geloof niet dat ik ergens iets gezegd heb over onderscheid op grond van uiterlijke kenmerken.
Dit gaat uitsluitend op het recht om mensen die een ideologie aanhangen dat het gezag van de overheid niet erkent (en daarmee impliciet de grondwet en andere wetten) te behandelen zoals ze daarmee aangeven behandeld te willen worden.
Zij plaatsen zich buiten, niet wij.
De grondwet formuleert dat recht ten onrechte niet of nauwelijks
@VIctor: mijn veronderstelling (niet ver af van de jouwe lees ik, maar iets anders): de economische achtergronden worden (voor de eigen strijd) vaak benoemd als een ideologische strijd. Een rad voor de ogen vind ik.
Wederopbouw, herstel van democratie etc.. (Westerse retoriek).
Net al dat er in het Oosten, Oosterse retoriek wordt gebezigd.
De grondwet is de basis in het wetboek van strafrecht staan de details. Je mag je de staat niet erkennen en je buiten plaatsen echter het is onmogelijk je buiten de wet te plaatsen.
Ben het volkomen met je eens dat indien je je als persoon of benoemde organisatie buiten de wet begeeft je aangepakt wordt.
Het aanpassen van de grondwet n.a.l. van de imigratie gaat mij veel te ver en al helemaal als het op basis van een wereld Godsdienst bepleit wordt.
Er zijn in onze maatschapppij voldoende waarborgen voor de vrijheid waarin we nu leven.
Daar moeten we wel voor waken, zoals altijd.
Reactie is geredigeerd
Je ABC´tje heeft een manco: het begrip tijd komt er niet in voor. Ook onze christelijke voorouders en hun religie zouden in vele gevallen aan jouw criteria voldoen. Dat dat niet meer zo is, heeft met tijd en de daarin plaatsgevonden ontwikkeling van doen. Als men in lang vervlogen tijden de politiek had gehouden aan jouw ABC´tje zag Nederland er nu ook heel anders uit. Ook de islam zal zich ontwikkelen en een ander gezicht krijgen als haar ontwikkeling in een moderne maatschappij plaats vindt.
Tijd heelt niet alleen wonden……….