Site pictogram Wat te DOEN

De Groene Amsterdammer ziet Bruine Walmen

 

Juni 2016 schreef ik Gefeliciteerd Xandra Schutte toen ik mijn abonnement op de Groene (sinds ongeveer 1975) opzei vanwege de steeds verder toegenomen nieuw-flinkse eenzijdigheid zoals die blijkt uit het knuffelen van “vluchtelingen” en gescheld op “ultrarechts”, “populisme” en  “fascisme” en het daarmee gepaard gaande gebrek aan intellectueel gewicht. Met dat laatste volgde de Groene de brede trend in de gammawetenschappen naar politieke correctheid.

Gestimuleerd door kritische stukken van Ewald Engelen gaf ik de Groene eind 2020 weer een kans. Helaas niet tot mijn vreugde maar ik was te laat om de verlenging in 2022 te stoppen. Daardoor las ik de “bespreking” van “Wieder Gut” door  Walter van der Kooi (27 januari 2021). Een reportage die is gemaakt in het kader van de ‘Internationale Herdenkingsdag voor de holocaust’ op 27 januari, de dag waarop het Sovjetleger de overlevenden van Auschwitz bevrijdde.

Er is veel aan te merken op de vele uitweidingen over het betere herdenken die alleen het onderwerp met “Wieder Gut” gemeen hebben. In de lange inleiding wordt antisemitisme en de noodzaak van herdenken aangestipt, gevolgd door:

En urgent nu bruine walmen, zeker in Saksen en Thüringen, steeds dichter opstijgen en ze bij ons zelfs in de Tweede Kamer verspreid worden door geblondeerde demagogen en beschaving predikend tribunalengeteisem dat, o ironie, tegenstanders als NSB’ers wegzet. De Chopin spelende leider en zijn aanhang laten dog whistles los als stinkende scheten om dan ‘verbaasd’ te vragen: ‘Moi?‘

De politiek van FvD en PVV kent vele tekortkomingen en het is duidelijk dat Baudet regelmatig over de schreef gaat met zijn provocaties. “Bruine walmen” is een aanduiding voor nazisme en fascisme. Die zijn bij FvD en PVV niet te vinden en het gebruik door van der Kooi gaat uit van het gebruikelijke linkse waanidee dat fascisme en nazisme (ultra)rechtse verschijnselen zijn en daarmee ook antisemitisch. Reeds voor WOII heeft Jacques de Kadt de pertinente onjuistheid hiervan aangeduid. Dit was een belangrijke inspiratie voor Martin Bosma’s De schijn-élite van de valse munters (2011).

In 2008 verscheen Liberal Fascism van Jonah Golberg, de meest gedegen studie van de relatie tussen links  ̶  in de VS de Democraten  ̶  en fascisme vanaf eind 19e eeuw tot heden. In dat boek wordt ook getoond dat het zich “distantiëren” van fascisme en nazisme na WO II, om dat vervolgens tot “rechts” te verklaren veroorzaakt is door de holocaust. Dat maakt de invloed van fascistische ideeën op links er overigens niet minder om. Uitgangspunt van dit “verlichte” fascisme is het idee dat de staat weet wat goed is voor iedereen en daartoe het leven van de burger verregaand en in alle opzichten mag reguleren.

Er is geen relatie tussen fascisme en antisemitisme of racisme. Het kenmerkende onderscheid tussen nazisme en fascisme is juist het ontbreken van rassenleer bij fascisme. Een kenmerk van het klassieke fascisme en nazisme is het belang dat werd gehecht aan geweld, militarisme en strijd. Zowel racisme, nu verhuld als identiteitspolitiek, als strijd zijn echter geenszins afwezig bij modern links. Antisemitisme, vaak vermomd als antizionisme of Israël-“kritiek” dient men allereerst bij de Islam te zoeken, vervolgens bij uiterst links, dan bij links en, ja, er zijn ook enkele ultrarechtse antisemieten.

Meer over het “moderne” antisemitisme: Van Agt: venijnig dom gezicht van hedendaags antisemitismeAntisemitisme – moeder van het complotdenken en Een antizionist is een antisemiet

Dit stuk moest eigenlijk een ingezonden brief aan de redactie worden, maar wegens zinloos maar niet.

Mobiele versie afsluiten